«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«ԼՂ հիմնախնդրի կարգավորումը պետք է բխի մեր երկարաժամկետ ազգային շահերից»

«ԼՂ հիմնախնդրի կարգավորումը պետք է բխի մեր երկարաժամկետ ազգային շահերից»
19.12.2008 | 00:00

«ՀԱՅԱՍՏԱՆԸ ՓՈՔՐ ԵՐԿԻՐ Է, ԲԱՅՑ ՈՒՆԻ ՄԵԾ ՁԳՏՈՒՄՆԵՐ»
«Իրավունքը de facto»-ի հարցերին պատասխանում է ՀՀ ազգային անվտանգության խորհրդի (ԱԱԽ) քարտուղար ԱՐԹՈՒՐ ԲԱՂԴԱՍԱՐՅԱՆԸ
-Պարոն Բաղդասարյան, հետաքրքիր է` ի՞նչ մեխանիզմներով է իրականացնում ԱԱԽ-ն իր գործունեությունը և հատկապես` «ումո՞վ». աշխատանքների կոորդինացումը թե՜ դրսի, թե՜ ներսի համապատասխան կառույցների հետ ինչպե՞ս է տեղի ունենում:
-ԱԱԽ-ն իր գործունեությունն իրականացնում է նիստերի միջոցով, որոնք հրավիրվում են պարբերաբար: Համաձայն նոր օրենքի` հանրապետության նախագահը հիմնել է իր երկրորդ աշխատակազմը` ԱԱԽ աշխատակազմը, որը կոչված է ապահովելու խորհրդի գործունեությունը և նրա ընդունած որոշումների իրագործումը: ԱԱԽ քարտուղարն ապահովում է խորհրդի բնականոն գործունեությունը, կառավարում է աշխատակազմը, կազմում է երկրի անվտանգության տարեկան զեկույցը, համակարգում և վերահսկում խորհրդի որոշումների կատարման ընթացքը:
Աշխարհում գործում է 50-ից ավելի անվտանգության խորհուրդ, որոնք, որպես կանոն, պետության ղեկավարներին շատ սերտորեն առնչվող համակարգեր են և ունեն լայն լիազորություններ պետության ռազմավարական զարգացման գործում: Միայն վերջին մեկ տարում նման կառույցներ են ստեղծվել Ֆրանսիայում, Իտալիայում, Արաբական Միացյալ Էմիրություններում և այլ երկրներում: Մենք արդեն սերտ կապեր ենք հաստատել մեկ տասնյակից ավելի երկրների անվտանգության խորհուրդների հետ, ինչը հնարավորություն է տալիս օպերատիվ լուծումներ տալ երկկողմ և բազմակողմ հարաբերություններին առնչվող շատ հարցերի: Հաշված օրեր առաջ Երևանում առաջին համաձայնագիրն ստորագրեցինք Ռուսաստանի Անվտանգության խորհրդի հետ:
-Տեսակետ կա, որ Անվտանգության խորհուրդը կրկին կարևորվեց, և փորձ արվեց վերջինիս ինստիտուցիոնալություն հաղորդել, որովհետև սպասվում են ղարաբաղյան խնդրով թեժացումներ, իսկ ԱԱԽ-ն թե՜ 1998-ին, թե՜ 1999-ին եղել է հրաբխային այն կենտրոնը, որտեղից տարածվել է «լավան»: Ի՞նչ եք կարծում` հնարավո՞ր են նման թեժ ժայթքումներ` նիստեր, նաև այս ժամանակահատվածում, որովհետև պնդում կա, որ ղարաբաղյան հարցի լուծումը չի ուշանա:
-ԱԱԽ-ում քննարկման ենթակա են երկրին, պետությանը, ազգին հուզող բոլոր կենսական խնդիրները, և ԱԱԽ դերի կարևորումը չարժե կապել սոսկ ԼՂ-ի խնդրի հետ: Մինչ այժմ քննարկված բոլոր հարցերն էլ խիստ էական և արդիական են, ընդունված որոշումները` նույնպես, ինչի մասին եղել են նաև մամլո հաղորդագրություններ:
-Տեսակետ էիք հայտնել, որ ղարաբաղյան խնդիրը պահանջում է համարձակ լուծումներ. ի՞նչ նկատի ունեիք: Ի դեպ, տպավորություն կա, որ եթե Սերժ Սարգսյանն ուժեղանա այնքան, որքան «պետք» է, կգնա լուծման, այո՞:
-Մենք պետք է գիտակցենք մի քանի պարզ իրողություններ։ 1-ին. ցանկանո՞ւմ ենք լուծել ԼՂ խնդիրը, թե՞ ցանկանում ենք այն ժառանգություն թողնել մեր սերունդներին: Բոլոր վերլուծությունները ցույց են տալիս, որ հակամարտությունների կարգավորումը լավ հնարավորություն է` երկիրը որակապես նոր զարգացումների տանելու, ուստի մենք կարծում ենք, որ պետք է գնալ համարձակ լուծումների, ինչը երկարաժամկետ առումով նշանակում է տնտեսական, քաղաքական զարգացման բացառիկ հնարավորություններ Հայաստանի համար: 2-րդ. խնդրի լուծման ինչպիսի՞ եղանակներ կան։ Կյանքը և վրացական վերջին իրադարձությունները ցույց են տալիս, որ խնդրի լուծման երկու եղանակ կա. կամ` առճակատում, պատերազմ, կամ` փոխզիջում: Մեր կարծիքով` երկու կողմերի միջև ընդունելի փոխզիջումը միակ ճանապարհն է` այդ գործընթացին Ղարաբաղի ակտիվ մասնակցությամբ: Ինչ վերաբերում է հարցի այն մասին, որ եթե Սերժ Սարգսյանն ուժեղանա այնքան, որքան պետք է, կգնա հարցի լուծմանը, ասեմ հետևյալը. Սերժ Սարգսյանը բազմիցս ներկայացրել է իր մոտեցումները, և ամենակարևորն այն է, որ իշխանության ներսում կա քաղաքական որոշում` ԼՂ խնդրի լուծման ցանկացած տարբերակ դրվելու է համաժողովրդական հանրաքվեի: Սա արդեն նշանակում է խնդրի լուծման լեգիտիմության բարձրագույն աստիճան և հանրության ակտիվ մասնակցություն: Տա Աստված, որ մենք հանգենք այնպիսի փոխընդունելի լուծման տարբերակի, որ իշխանությունը որոշում ընդունի և հարցը ներկայացնի ժողովրդի դատին:
-Կասե՞ք` Ձեզ համար, որպես ԱԱԽ քարտուղարի, նաև որպես ՕԵԿ նախագահի, որպես մարդու, որտե՞ղ են սկսում փոխզիջումները և որտեղ` ավարտվում: Ինքներդ արագ լուծման կողմնակի՞ց եք և կարծո՞ւմ եք, որ Հայաստանը բավարար ռեսուրս ունի դիմակայելու այն հզոր «պրեսսինգին», որը մերթ կիրառում է Ռուսաստանը, մերթ` Արևմուտքը:
-Փոխզիջումները չեն կարող վերաբերել երեք հիմնական հարցերի` Ղարաբաղի անկախությանը կամ Հայաստանի հետ վերամիավորմանը, Ղարաբաղի ժողովրդի անվտանգության միջազգային երաշխիքներով ամրագրմանը, Հայաստանի և Ղարաբաղի միջև ուղիղ սահմանային կապի ապահովմանը: Հայաստանի ռեսուրսները բավարար են, որոշում կայացնողների քաղաքական կամքը և խոհեմությունը` նույնպես, ազգաշահ հանգրվանի հասցնելու համար խնդրի լուծումը: Ցանկանում եմ կրկնել` խնդրի կարգավորումը պետք է բխի մեր երկարաժամկետ ազգային շահերից, և հաշվի է առնվելու ժողովրդի հավաքական կամքը: Սա է մեր մոտեցումը:
-Ճշտվե՞լ է արդեն, թե Հայաստանի և Ադրբեջանի նախագահներն առաջիկայում ե՞րբ և որտե՞ղ են հանդիպելու, ծանո՞թ եք տեխնիկական այն փաստաթղթին, որը վերջերս Հելսինկիում փոխանցվել է կողմերին: Եթե` այո, այնտեղ հավասարակշռությունը պահպանվո՞ւմ է:
-Հանդիպումը կկայանա արդեն հաջորդ տարի, և այդ մասին դուք ժամանակին կտեղեկացվեք: Ինչ վերաբերում է տարբեր նյութեր և մոտեցումներ փոխանակելու զուտ ընթացակարգային եղանակներին, որպես կանոն, դրանք կողմերի և եռանախագահների միջև պարբերական բնույթ են կրում: Հայաստանի նախագահը վերջին զարգացումների և մեր դիրքորոշման մասին խոսել է սպառիչ, այդ թվում` քաղաքական կուսակցությունների ղեկավարների հետ հանդիպման ժամանակ: Այս ամենին ավելացնելու որևէ նոր բան չկա:
-Վրացական հնգօրյա բլիցկրիգը շատ բան փոխեց աշխարհում։ Ո՞րն է Հայաստանի դերն ու տեղը տարածաշրջանում` նոր ընթերցմամբ: Արդյո՞ք մենք հրաժեշտ ենք տվել բազմաչարչար կոմպլեմենտարիզմին:
-Վրացական իրադարձությունները, այո՜, նորովի ընդգծեցին Հայաստանի տեղը և դերը, ինչպես նաև ևս մեկ անգամ ի ցույց դրեցին հակամարտությունների` ռազմական ճանապարհով կարգավորելու վտանգավորությունը և անհեռանկարային լինելը: Հայաստանը փոքր երկիր է, բայց ունի մեծ ձգտումներ: Այդ մեծ ձգտումները կյանքի կոչելու համար մեզ անհրաժեշտ է նախաձեռնող լինել արտաքին քաղաքականության մեջ և հավասարակշիռ` աշխարհի ուժային կենտրոնների հետ հարաբերվելիս: Մենք առաջնորդվում ենք այս մոտեցումով, և ակնհայտ է, որ այս մոտեցումը փոխըմբռնման է արժանանում մեր գործընկերների շրջանում:
-Դուք իսկապե՞ս կարծում եք, որ Ռուսաստանն այսօր մեր ռազմավարական գործընկերն է։ Ի դեպ, Հայաստանում ռուսական կողմնորոշման շատ ուժեր վերջին շրջանում մեծ վերապահումներով են վերաբերվում դրան:
-Այն, որ Ռուսաստանը Հայաստանի ռազմավարական դաշնակիցն է, ակնհայտ է: Ավելին, այսօր Ռուսաստանն առաջին դիրքերում է Հայաստանի տնտեսության մեջ իր ներդրումային ծրագրերով, ինչո՞ւ ոչ` նաև ներուժով: Այսօր Ռուսաստանում ապրում է ավելի քան 2 մլն հայ, որոնք յուրօրինակ կամուրջ են մեր երկրների միջև: Ի վերջո, մենք նույն ռազմաքաղաքական դաշինքի անդամներ և կայուն գործընկերներ ենք: Այս առումով մեր երկրների և ժողովուրդների շահերից է բխում այս ռազմավարական գործընկերության զարգացումը:
-Բազմիցս է խոսվել և դեռ խոսվում է «Նաբուկո» ծրագիրը Հայաստանով անցկացնելու մասին: Ձեր մոտեցումը:
-Հայաստանի համար տարածաշրջանային ինտեգրացիայի խորացումը, Կովկասում խաղաղության, կայունության և համագործակցության ամրապնդումը կարևոր կռվաններ են: Մեր հայացքը պետք է միտված լինի ապագային, իսկ խաղաղ և ապահով ապագան քաղաքական, տնտեսական վերելքի հնարավորություն է տալիս, այդ թվում` տարածաշրջանային տարբեր ծրագրերի մասնակցելու առումով: Մենք պետք է գիտակցենք, որ տարածաշրջանային հակամարտությունները, հարևանների միջև լարված հարաբերությունների պահպանումը խոչընդոտում են տարածաշրջանային ծրագրերին մեր լիարժեք մասնակցությանը, հետևաբար նաև` տնտեսական լիարժեք զարգացումներին: Հենց սա հաշվի առնելով` մենք պետք է գնանք համարձակ, իրատեսական, ազգաշահ լուծումների` երկարաժամկետ տեսլականը հաշվի առնելով:
-Զարմանալի է, Ձեզ մեղադրում էին ՆԱՏՕ-ին «ուժեղ» հարելու համար, և դա Ձեզ վրա պաշտոն նստեց. և՞...
-ԱԱԽ վերջին նիստում հավանության արժանացավ Հայաստան-ԵՄ գործողությունների 2009-2011 թվականների ծրագիրը, Հայաստան-ՆԱՏՕ 2009-2010 թվականների ծրագիրը և ՀԱՊԿ-ի շրջանակում (Հայաստանը նախագահող երկիր է այս ռազմաքաղաքական դաշինքում) 2009 թվականի ծրագիրը: Այդ հարցերի քննարկումը ցույց է տալիս, որ Հայաստանը շարունակում է համագործակցությունն ինչպես ԵՄ-ի, այնպես էլ ՀԱՊԿ-ի և ՆԱՏՕ-ի հետ: Ես կողմնակից եմ եղել և հիմա էլ կողմնակից եմ, որ մենք ՆԱՏՕ-ի հետ ունենանք նորմալ, գործընկերային հարաբերություններ, և, ըստ էության, դա հենց այժմ տեղի է ունենում այն երկամյա պլանով, որ հաստատվեց: Խնդիրը շատ պարզ է. մենք ռազմաքաղաքական դաշինքի մեջ ենք ՀԱՊԿ-ի երկրների հետ և գործընկերային համագործակցության մեջ` ՆԱՏՕ-ի հետ:
-Բավականին հարափոփոխ են մեր հարաբերությունները Թուրքիո հետ. այդ «ուղղությունն» ավանդաբար համարվել է մեր անվտանգության ամենախոցելի կողմը։ Փոխվե՞լ է «այդ գետնին վրա» ռեալ ինչ-որ բան վերջին, հայտնի զարգացումներից հետո:
-Մենք հանդես ենք գալիս Հայաստան-Թուրքիա հարաբերություններն աստիճանաբար նորմալացնելու օգտին: Ի վերջո, մեր հարևանները մեր թշնամիները չեն, մենք չենք կարող հավերժ լարված հարաբերություններ ունենալ և այդ հարաբերությունների բեռը փոխանցել սերնդեսերունդ: Պետք է գտնենք Թուրքիայի հետ բնականոն քաղաքական երկխոսություն, դիվանագիտական հարաբերություններ հաստատելու ճանապարհը, որն անհրաժեշտ է և՜ Թուրքիային, և՜ Հայաստանին: Հայ-թուրքական հարաբերություններում առկա բոլոր խնդիրները պետք է քննարկվեն` նստելով սեղանի շուրջ և խոսելով բոլոր վիճահարույց հարցերի մասին: Ինչ վերաբերում է ցեղասպանության խնդրին, Հայաստանի Հանրապետությունը շարունակում է ցեղասպանության միջազգային ճանաչման գործընթացը, Թուրքիայում նույնպես այսօր այս հարցով խմորումներ են տեղի ունենում: Այնպես որ մի խնդիրը պետք չէ կապել մյուսի հետ: Գերակա խնդիրը հետևյալն է` չպետք է նախապայման դնել հայ-թուրքական հարաբերությունները բնականոն հուն տեղափոխելու հարցում: Մեր մոտեցումը սա է: Իսկ հարաբերությունների նորմալացումը կբերի նաև շեշտադրումների փոփոխություն անվտանգության խնդիրների մասով:
-Օբամայի` Սպիտակ տուն մտնելուց հետո ի՞նչ կփոխվի մեզանում. չգիտեմ` արժե՞ հարցնել. կճանաչի՞ նա հայոց ցեղասպանությունը, թե՞... որովհետև ինքնին պարզ է «թե»-ն:
-Դա ցույց կտա ժամանակը: Թուրք-ամերիկյան հարաբերությունները ռազմավարական բնույթի են: Այսօր ԱՄՆ-ում կա ազդեցիկ հայկական համայնք, և մենք կարծում ենք, որ պատմական ճշմարտությունը հաստատելը վաղեմության ժամկետ չունի, բայց, կրկնում եմ, դա չպետք է նախապայման հանդիսանա, որ մենք հավերժ թշնամիներ մնանք մեր հարևանների հետ` դրանով իսկ բազմաթիվ հարցականներ առաջադրելով մեր սերունդների, մեր ներկայի և ապագայի համար:
-Ինչպե՞ս եք գնահատում ԱԺ-ի նոր խոսնակի դերակատարությունը` խորհրդարանի դերը բարձրացնելու ուղղությամբ:
-ԱԺ նոր խոսնակը դեռ 2 ամիս է զբաղեցնում այդ պաշտոնը: Պետք է սպասենք լավ արդյունքների, բայց դրա համար ժամանակ է պետք: Խորհրդարանում կուտակված են բազմաթիվ խնդիրներ, որոնք ուղղակի առնչվում են մեր հասարակությանը հուզող խնդիրներին, և ես կարևոր եմ համարում այն, որ ԱԺ ղեկավարությունը փորձում է բարձրացնել խորհրդարանի դերը: Մնացածը կախված կլինի ժամանակից, գործընթացներից:
-Հնարավոր համարո՞ւմ եք Ռ. Քոչարյանի վերադարձը, և ի՞նչ դերում:
-Այդ հարցը պետք է ուղղել Ռոբերտ Քոչարյանին, յուրաքանչյուր քաղաքական կամ պետական գործիչ ինքն է որոշում` վերադառնա՞լ քաղաքականություն, թե՞ ոչ, կամ` վերադառնալ ինչպիսի՞ դերակատարությամբ:
-Ի դեպ, «չար-թունավոր» լրագրողներն առավոտյան վեր են կենում, թե` կոալիցիան կքանդվի, երեկոյան նույնը` հաստատ կքանդվի՞:
-Այսօր ես կոալիցիայի փլուզման որևէ հիմք չեմ տեսնում: Կոալիցիան բնականոն գործում է, կոալիցիայի անդամ յուրաքանչյուր կուսակցություն ներկայացնում է իր մոտեցումները, ծրագրերը, և այսօր նման քննարկում կամ խոսակցություն չկա, որովհետև կոալիցիայի նիստերն անցնում են փոխըմբռնման պայմաններում:
-Բոլոր դեպքերում, Ձեր` ԱԱԽ քարտուղար դառնալով, ՕԵԿ-ը մի տեսակ պասիվացավ:
-ՕԵԿ-ը երբեք չի պասիվացել: Վերջերս հրապարակվեցին պաշտոնական տվյալներ, համաձայն որոնց ԱԺ խմբակցությունների մեջ օրենսդրական նախաձեռնությունների առումով ՕԵԿ-ն առանձնանում է: Վստահ եմ, առաջիկայում այդպես էլ կշարունակվի: Այլ խնդիր է, որ մյուս կարող է դա դիտարկել որպես ակտիվություն, մեկը` պասիվություն: Մենք ակտիվ մասնակցեցինք ՏԻՄ ընտրություններին, ունենք լավ արդյունքներ, ՕԵԿ-ն ակտիվ է նաև ԱԺ-ում և քաղաքական դաշտում: Այդ են վկայում «Գելափ»-ի հարցումները:
-Էդպես էլ չկայացավ երկխոսությունն ընդդիմության և իշխանության միջև, իշխանությունում չգտնվեց այն Հունան Ավետիսյանը, որը կփակեր թշնամության այսքան երկար «կրակող» «դզօտը»:
-Երկխոսության համար անհրաժեշտ է, որ ցանկացած գործընթացի երկու կողմերը ցուցաբերեն քաղաքական կամք կամ երկխոսելու ցանկություն ունենան: Ընդհանրապես` ես դեմ եմ նախապայմանների առաջադրմանը ցանկացած երկխոսության դեպքում, որովհետև եթե կա խնդիր, այն լուծելու լավագույն ճանապարհը քննարկելն է, ոչ թե փոխադարձ մեղադրանքներով կամ լարումներով արհեստական խոչընդոտներ հարուցելը: Ինչ վերաբերում է իշխանություն-ընդդիմություն երկխոսությանը, մենք ծանոթ ենք ընդդիմադիր տարբեր գործիչների հրապարակային հայտարարություններին, որտեղ նրանք երկխոսելու յուրաքանչյուր դեպքի համար առաջ են քաշում կոնկրետ պահանջներ: Բնականաբար` այդ պահանջները կամ խոսելու նման ոճը չեն կարող ընդունելի լինել, և, թերևս, նաև դա է պատճառներից մեկը, որ այդ երկխոսությունն այդպես էլ չի կայանում:
-Բարեմաղթանք` այս պահին դատվող տղաներին և բոլորիս` Նոր տարվա առիթով:
-Ցանկանում եմ, որ 2009 թվականը լինի առողջության, խաղաղության, հաջողության տարի, որպեսզի կարողանանք արդյունավետ հաղթահարել գլոբալ ֆինանսական ճգնաժամը, որովհետև դա վերաբերում է հասարակության բոլոր խավերին: Մենք պետք է հնարավորն անենք, որպեսզի Հայաստանը շարունակի իր բնականոն զարգացումը: Դա կառավարությունից լուրջ ջանքեր է պահանջելու, և բոլորս պետք է նախանձախնդիր լինենք, որ գլոբալ ֆինանսական ճգնաժամը տնտեսական, սոցիալական աղետ չբերի, կարողանանք անցնցում անցնել այս փուլը, իրականացնել մեր որդեգրած ծրագրերը և մեր ժողովրդին տված խոստումները:
Զրուցեց Կարմեն ԴԱՎԹՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1926

Մեկնաբանություններ